den här andra kraften, kaoskraften, har blivit lite starkare

Bestämde mig för att det måste vara en bra dag när jag vaknade och Erik fick mig att lova att vädret inte bestämmer ens humör innan jag tittade ut genom fönstret. Det är skönt att sträcka ut sig i egen säng med en pojkvän som stökar i köket och det är värt j-vligt mycket att kunna vara barfota inomhus. Jag kom upp en stund senare och satte på en kanna kaffe lagom till Spanarnas spaning om den nya röran.


Sammandrag/Manifest

Den Nya Röran är rätt lik den gamla röran kan man säga, det är samma högar som skjuts under sängen där de inte syns, det är samma vindsförråd och skjul och skrubbar som inte riktigt går att komma in i på grund av osorterat skräp. Men den nya röran är fantastisk på det sättet - och där skiljer den sig helt avgörande från den gamla röran - för det är en röra utan skuld. Vad säger egentligen att en välorganiserad person är effektivare på sitt arbete än en kaotisk person? Finns det siffror på det egentligen?

Om den slarviga personen ska hitta ett papper tar det längre tid.

Å andra sidan, medan han letar efter pappret så kanske han tänker igenom bakgrunden till pappersletningen, han kanske koncentrerar sig på uppgiften på ett annat sätt, han hastar inte igenom den. Ett välhållet och rent skrivbord, det är av ondo. Ett tomt skrivbord är ett tecken på ett tomt huvud. Det här är bara början. En annan självklar fördel med röror är att de är tidsbesparande. Man tillbringar inte hela livet med att sortera och paketera och bära och slänga bort saker, saker som ofelbart visar sig vara nödvändiga i ett senare stadium och måste anskaffas på nytt naturligtvis. I Den Nya Röran går inget till spillo.

Ibland när jag har lite stökigt brukar jag sätta upp en skylt där det står "Inte röra" och det betyder nu enligt din uppfattning att det är ingen röra.

Det är ingen röra. Man kan ta det här också - "Ursäkta röran, vi bygger om" kan bli "Observera röran", "Beundra röran", "Uppskatta röran". Det här är ett exempel på en väldigt gammal konflikt, ordning mot kaos. Det finns ju två krafter och jag tror inte att marknaden för lådor och burkar kommer att försvinna. Det handlar om att den här andra kraften, kaoskraften, har blivit lite starkare Den urgamla konflikten mellan ordning och kaos har börjat på nytt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback