Mittemellan jobb, mittemellan sommar och höst, mittemellan fläng och stabilitet

159732-320159732-319

När jag flyttade hit var äppelkarten på träden utanför köksfönstret små. Nu hänger det barn i grenarna i fönsterhöjd & kastar ner fullmogna äpplen till dom nedanför. Victoria föreslår att vi ska använda äpplena i baljan och kassen som F och S lämnat efter sig när de flyttat för att kasta på barnen. Hon är arg för att de drar ner kvistar och löv.

Tre månader går fort och när Malmö börjar kännas hemma är det roliga slut. Arbetsplatsen, kollektivet, dagarna, Skåne. Nog för att jag inte sörjer, övertygad om att sidledshoppen någonstans alltid är framåt och även om det är tråkigt att sluta som flyktingkonsulent tycker jag om tanken på att göra något helt annat. Och helt ärligt har jag göteborgslängtan. Vill bo där Erik bor och i en stad där de flesta av mina finaste vänner bor & komma folk lite närmre rent vardagsmässigt efter lång tids flängande. Ska ju faktiskt flytta hem.

Men så vissa dagar av barn i folkets park, designmarknad på S:t Knuts torg, en pepskonsert eller en lång eftermiddag med Kristian så är det hemmakring här med. Och kvällen när Johan står och gör chutney på gröna tomater och äpplen medan vi pratar musik är det otänkbart att flytta (han är den ende jag känner som med E har gemensamt intresse i sylt och electronica.) Han mest och Victoria kommer jag att sakna från köket & vardagskvällarna, de är de skönaste sköna. Sedan kommer jag att sakna planerna med arbetskamrater om att starta upp boende för ensamma barn som ska söka på anknytning i Damaskus & gemensamma svordomar över databaskrångel.

En halv vecka kvar i Malmö och det är mycket tankar om tid; den som rusar & den konstiga insikten att jag varit längre sammanhängande tid här än någon annanstans sedan förra hösten. Rastlösheten har försvunnit. På lördag flyttar jag hem, sommaren har gått fort - jag hann inte ens köpa någon cykel, har dåligt hunnit utnyttja det här med att bo hundra meter från Debaser, hundra meter från KB och hundra meter från Jeriko och inte blev det någon uppsats skriven. På några dagar har det slagit över till höst, under de randiga tältdukarna på torget säljer de sina absolut sista lådor hallon och äpplena har tagit över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback