Kratersjoskajak, kungabygge och kartor

bunyoni

Lake Buyoni ar en kratersjo med sluttningar och oar av odlade terasser. Har ar lojligt vackert men ratt kyligt. Vi hade hoppats pa hyra kajak efter att ha last att man kunde det, men stallet har bara dugouts (en urgropt tradstam, 2-3 cm tjock). Vi paddlade ut och hade svara problem med koordination och samarbete, jag satt langst bak och forsokte begripa mig pa hur den fungerade. Erik har en fin teori:

 “Jag ar helt overtygad om att anledningen till att kajaker blivit sa populara ar att du slipper vissa potentiella konflikter. Man vet att man slipper braka. Man har varsin och sitter i varsin. Jag tror helt klart att de tar sa. Dugout var som att kora en j-vla pram med en onykter forare. Vi skulle ha tagit en mycket mindre, den hade ett sadant troghetsmoment. Vi borjade svanga at ett hall, innan vi hade hunnit paddla pa andra sedan hade vi hunnit ett helt varv nastan. Helt vardelost. Till och med som barlast var man ett problem. Jag kande mig mer som ett problem an en tillgang I den j-vla kanoten. Paddlade jag inte pa fel hall sa lutade jag mig pa fel hall. Forstar du hur enkelt de tar att paddla kajak!” 

I ovrigt var det en latt sagolik varld, som hamtad fran nagon film. Det enda som storde idyllen var en stor halvfardig byggnad, paborjat som “slott under konstruktion”, ett skrytbygge for kungen men han hann do av hiv innan det blev klart och nu star det ode. Allt annat runt sjon ar smaskaligt. Vi gar pa promenad och med oss ar till slut ett helt folje av barn, klungan blir storre och fragorna fler. En getkilling kommer med en kvinna fran andra hallet men andrar sig och foljer med oss. Helt plotsligt, nar jordvagen borjar ga upp I en backe, ar det inget av barnen som vill folja med langre. De tar en by med onda manniskor dar, sager de. De har ormar pa sin mark pa grund av saker som hant dar tidigare. Det ar som en osynlig linje; tvarstopp. Vi fortsatter ga, traffar andra manniskor och hamnar vi en skola med ett intillliggande projekt dar vi koper varsin Fanta och Erik forklarar exponentiell tillvaxt och hur varldskartor ar konstruerade for en tjej som just borjat arbeta dar.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback