I väntan på pumpasoppa och Erik

På Röda Korset här igår & träffade min handledare, en Mr Baiziira – mest kallad Remmy – som jobbar med RK:s efterforskningsprogram (folk som blir av med varandra vid krig och flykt kan genom rödakorsnätverket försöka hitta varandra). Mycket bra man. Hängde där sedan resten av dagen, åt fisk och läste in mig på mer östafrikaspecifikt material. Hittat en twist på uppsatsen som kan funka.

Gick runt lite i området efteråt för att se en annan del av stan, handla rostade majskorn & nötter och nya pennor. Kampala är väldigt vobbligt, stan är byggd på sju kullar och ingenting är platt eller rakt. Att ta sig hem med boda-boda (motorcykeltaxi) är att köra backe ner och backe upp samtidigt som man kryssar fram och tillbaka, in mellan bilar och bussar, snett framför, upp på trottoaren, väja för håligheter och gupp. 

Varm och skön kväll igår, lite svalare idag. Uganda ligger i tropisk klimatzon men är högt beläget och har därför lite-för-bra-för-att-vara-sant-väder med ungefär tjugofem grader året om. Tycker om lukten och känner mig väldigt hemma, det luktar ofta eld, ibland nyklippt gräs. Ska eventuellt träffa en idag som jag pratade en massa timmar med på spelningen i måndags. Då var han väldigt lugn och bra, smsvägen är han så ihärdig att jag har svårt att förstå att det är samma kille. Alltid problematiskt det där att hitta rätt nivå att möta folk på. Svårt att avfärda någon som faktiskt är trevlig och intressant bara för att han sedan får romantiska fantasier; samtidigt är det komplicerat att få till en vettig relation om man inte lyckas skala bort de romantiska fantasierna. Just nu skriver jag ner uppsatstänk och väntar på pumpasoppa (en man här frågade just om han kan skriva ett intyg till någon om hur hårt jag jobbar, han kommer och sticker åt mig mörk choklad då&då – det är många här som är bra på att peppa och lyssna). Sedan är det konsert ikväll med något stort lokalt namn, men jag vet inte om jag ska dit –

Erik kommer vid midnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback