Individuell tvättid

Aldrig slagit mig tidigare vilket gammaldags hus jag bor i förrän någon påpekade det på valborgsfesten igår; vi får inte använda tvättstugan på söndagar (vilodag) och våra tvättpass är sex timmar långa för att man ska hinna både torka och mangla. Nog för att det annars är lite charmigt att bo i ett 50-talshus, men det är ju en rätt bedrövlig konsekvens - inga lediga tvättider. Tre veckor sedan sist och inga rena underkläder så idag blir det ett vackert första maj-firande i källaren. (Hemmafruar har inte tid att gå upp till kamp.) 

Annars tycker jag att individualistiska Sverige har en oväntad gemenskap och intimitet med det där med gemensam tvättstuga. Jag tycker att det är lite fint. Vi grannar pratar inte med varandra, men vi samsas om utrymme att tvätta vår smuts och tumla våra kalsonger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback