"Gillar ni inte små söta svarta barn?"

image330
Tredje gången på bokmässan. Barnböcker är svårt. De ska vara befriade från könsschabloner & konstig världssyn, innehålla bra lekfullt språk, överraskande vändningar, illustrationer att fastna i. Kollar noga igenom och hittar flera fina och köper på mig ett litet förråd. Och mot Pippi på Kurrekurreduttön tappar jag alla invändningar.

Fjärde gången handlar det mest om jobb. På olika kanter hittar jag folk som talar om spel, jag skriver ner litteraturtips och korrigerade fakta att ersätta myter som krossas. Jag minglar med kunskapsfolket, skålar med professorer, äter ostkuber. Cyklar hem till en av dem som ska få böckerna från förmiddagen, hon ligger redan i säng & är butter över att jag inte kom tidigare.

Femte gången går jag dit med Erik på morgonen, tittar mest på böcker från Leopard och Tranan (tredjevärldenförlag gillar djurnamn) och hittar de där kornen. Sydamerikansk beatroman, reportageböcker, kokbok. Äter sedan sushi med Anders, står en stund i solen en uppförsbacke från mässan & känner mig rätt nöjd.

(Citatet i rubriken från Pippi/Astrid Lindgren såklart.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback