massa kvadratmeter papper

Från mitt jobb kommer man rakt in i Bokmässan, mitt i Birgers BTJ, och precis mitt över står en man och häller upp knappar med texten Library Lovers i en jätteskål, som ett stort lass med rosa karameller. Här är en del, några steg bort en annan, uppe på andra våningen den del som tidigare varit min (Internationella Torget). På Bokmässan finns allt; jag får hålla i mig för att inte handla på mig en massa böcker bara för att, en del saker går inte att motstå & nöjdast är jag trots allt med min anteckningsbok med stilistiska korianderblad i samma gamla pocketformat som alla mina andra. Det är sällan jag känner så starka Vill Ha. Bokbegär är livsfarliga, man får så mycket för pengarna & ändå blir det dyrt. Jag sållar omsorgsfullt och känner mig efter en dag ordentlig med bara sju böcker och två tidskrifter, men då är ändå Den Där boken kvar oköpt på andra våningen och jag måste dit igen.

Att man kan vara så sjukligt intresserad av text och dessutom typografi och formgivning. Jag mår bra bara av att få bläddra. Det har varit ganska påtagligt vid jobb med uppbyggda triggade förväntningar runt om mässan dagarna innan. Under Pressnatta kvällen innan start är det verkligen mingel & sorl och en av mina nya arbetskamrater viskar teatraliskt "jag ä l s k a r  Viveca Lärn" när hon går förbi, meningen efter hon andäktigt väst "jag ä l s k a r champagne". Och det är lite fint. Men framför allt är det de där mindre förlagen, uddafynden, omslagen, illustrationer och allt papper som fascinerar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback