”En människa kan inte ha större tankar än hon har språk till, däremot större känslor än så.”

Det händer så mycket i en trädgård. Somligt vissnar ner, annat kommer upp, en del plantor får nya knoppar, träden bär frukt. Borta är nu det dominerande lila, av de höga röda finns det bara en av tusen kvar. Det är en dovare färgskala nu. I, den äldre kvinnan som hade kolonin innan oss, tittade ut över alla sina rabatter när vi skrev kontraktet och suckade: ”om jag ändå kunde komma ihåg vad allting heter” och jag vet ju ingenting. Det gör egentligen inte så mycket men växterna får klart en starkare identitet när man vet vad det är. Återigen det där med kraften i språket, man skaffar sig en mer nyanserad värld när man kan namnge och urskilja det specifika. Det är mer skillnad på orientalisk vallmo och lejongap än färgen, det finns tusen sorters pioner, rosor, irisar.

Tidlösa tror jag att jag kan, de har skjutit upp som höstkrokusar nu. Rensat ogräs och bekantat mig med daggmaskar och gråsuggor idag. Förutom tre hinkar till komposten (man kanske inte ska ha ogräs i komposten?) består dagens skörd av äpplen, vitlök och en jordgubbe som jag åt upp direkt. Och så har vi fått ett fällt träd av libanesiska grannen som vi ska hugga ved av.



Citat av Lena Andersson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback