alla står på gästlistan




”Verde är nog ett av de vackraste orden jag vet” säger Erik andra gången vi kör förbi en långtradare med likadan baksida och bara några minuter efter att jag tänkt samma sak. Motorvägen mellan Göteborg och Skåne börjar vi kunna vid det här laget.

Vi lyssnar på Blommor och utslagna och precis så: jag vill leva i ett samhälle där alla står på gästlistan.

Ett kvällsdopp på vägen vid Skrea strand som ligger nästan tom. Social matlagning och en midnattstitt på O:s nya lägenhet när vi kommer fram.

Dagen efter färjan till Helsingör och tåg till Louisiana. Cezanne & Giocometti. Sill och rågbröd. Jag blir inspirerad till att måla – nåt jag inte gjort sedan jag var 19 – och fascinerad över att alla människostatyer har en egen identitet. Om man ändå kunde ha tålamod att bli riktigt bra på något. Vi fortsätter med tåget till Köpenhamn, dricker öl på ställen som Pussy Galore’s Flying Circus och Café Blågård's Apotek , avslutar med tapas på vinhaket på Nansensgade. Fastnar sen i Malmö då tågen slutat gå och Christoffer får komma ner med nyckel till sin lägenhet.

***

Grallimmatik. Det onaturliga urvalet, § 30
”När man vill beskriva något för någon gör man alltid ett urval av fakta. Folk som inte kan prata strunt beskriver saker och ting genom att välja ut karakteristika som kan ge en vettig helhetsbild av det beskrivna. Gör aldrig det!”
- Tage Danielsson

Kardemummabullarna ratades upprepade gånger av Isak, Christer tvingades bära dumstrut, världens största museum* finns i Tomelilla, det serverades blomstersoppa, gästerna åt glatt extra påfyllning efter trerättersmiddagen, Kiviks hotell har en hemlig gång i trädgården. Det är svårt att få sovplats i Landskrona.

Kvällen efter står vi också utan säng och sover på soffan hos K och M efter ytterligare en ölkväll på Speaker’s. Innan dess träffar vi hela olssonska släkten för att fira Britas nittioårsdag.

[* kriterium som behandlar Hasse & Tage, i övrigt sagt vara världens minsta]




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback