En ateists predikan

”När Jesus såg deras tro, sade han till den lame: mitt barn, dina synder är förlåtna. Stig upp, ta din bädd och gå hem.”

Men mannen svarade (så tyst att evangelisten som skrev ner det inte hörde): Jag har inte syndat mer än nån annan. Jag är lam ändå.



För några år sedan gav Lena Andersson en ateists predikan under sitt sommarprogram och det ledde till ett visst hallaballo. Av flera anledningar & efter vissa köksbordsdiskussioner har jag nyligen plockat upp bibeln för att se vad där verkligen står, bland annat för att slippa ha så svävande ord som underlag när jag pratar om bibeltrogen kristendom. Och det är ju en fruktansvärt intressant bok. Kvinnan skapad som hjälp åt mannen, skuldbeläggandet, meningar som ”Stora skaror gick tillsammans med [Jesus] och han vände sig om och sade till dem: Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge” (Luk 14:26). Detta ihop med kärleksbudskap som skapar ambivalens gör det enkelt att humma med i Lena Anderssons tal om härskartekniker.

"Än en gång har han fått [lärjungarna] att känna att dom sagt fel sak, tänkt fel tanke, föreslagit fel handling. Och som vanligt bara för att något annat råkade passa Jesus syften bättre. Men inte bara därför utan för att manipulering av folks psyken är Jesus andra natur. Det är så han utövar och behåller sin makt. Det är så dom flesta ledare utövar och behåller sin makt. Och lärjungarna märker att med den här mannen kan man aldrig göra rätt hur man än försöker."

"Nu hör jag någon säga att visst kan man rycka citat ur bibeln och visa vad som helst med det. Så använder alltid kättare och fundamentalister skriften. Fast varenda predikan i världen görs ju just så för att visa på Jesu kärleksbudskap. För att få det att genomsyra världens medvetande i två tusen år och utan slut i sikte måste man plocka sina citat bra mycket selektivare än jag har behövt göra för denna predikan. För att bli varse Jesu maktfullkomlighet och självcentrering däremot, kan man gå in var som helst i dom fyra berättelserna och finna den."

Läs hela sommarpratet här >>


Medan jag skriver detta går jag in på bibeln.se för att citera rätt; där blinkar en stor banner:
ÖVER 1,3 MILJARDER KINESER
SAKNAR FORTFARANDE EN BIBEL

Saknar?

***
Men men.
"Drömmar föds av mycket arbete, dåraktighet av mycket prat" (Pred 5:2) . Bara att inse att detta inte är en filosofi för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback