15 november

Gått omkring och burit på en text de senaste
dagarna. Den handlar om Amy Winehouse
och typografi och har aldrig blivit skriven. Det
är november och det har inte börjat bli lång-
samt än. Det kanske är en myt.

Suttit uppe till halv tre flera nätter den här
veckan. Det går an ibland.
Egentligen handlar layout om att blanda bok-
stäver, större och mindre, och bilder på sidor
och på ett visst precist utrymme få det till en
helhet. Det är inte någonting jag kan, men
det är något jag vill kunna och håller på att bli
bättre på. Av någon anledning gillar jag att ge
mig in i processer jag inte behärskar med
övertygelsen att jag kommer att lära mig på
vägen. Kamikazeuppdrag kallar de jag jobbar
med hela redaktörsgrejen.

HC Ericson pratade om bokstäver på Nef.
Han kallar dom demokratiska; de bokstäver
du använder är samma som de jag använder.
Att det är män i övre medelåldern som sätter
avtryck är inte helt självklart men bra mot mina
fördomar. Lars Vilks var också där. Fullsatt
pecha kucha med Lisa och Erik var min ons-
dag och enda egentliga avbrott. Tre deadlines
avklarade.

Portsmouth och Boston.
Gillar kartor med grafiska flygplan som visar
var man är. Det är delvis den där geografilärar-
drömmen som spökar. Öronen är fulla med
finska. Det kan vara en ansträngning med ett
alldeles obegripligt språk. Mest har jag ätit och
sovit, man hinner inte bli uttråkad på en sådan
flight. New York ligger strax där nedanför.


Översta bilden tagen från en sida som Elin länkar till. Den är textmässigt obegriplig, men hon har överskriften Att äga en måne som jag tycker är väldigt fin. För att inte tala om fotona. Typerna nederst är HC:s.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback