Dechiffrering

Det är som att knäcka koden, genomskåda systemet, lära sig ett hemligt språk. Från att ha varit dekorativa element kan jag nu uttyda bokstäver och läten (ord är för mycket sagt, väldigt lite av det man kommer i kontakt med ingår i mitt tjugoordiga vokabulär). Det är lite samma läsobsession som när jag lärde mig läsa första gången. Allt ska tas in – skyltar, förpackningar... ner på innehållsförteckningsnivå. Att ta arabiska från analfabetsnivå till att erövra den bokstav för bokstav är såklart lika clichéartat som att korka upp en ny värld. Vi lär oss m-y-r-a, f-ö-n-s-t-e-r, att hälsa och fråga efter personers namn. Ana ismi Jenny. Jag säger God eftermiddag till portvakten och blir förbryllad när han inte svarar utifrån skolboken men glad för att jag tolkar leendet som att han faktiskt förstod vad jag sa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback