Så vit som en snö

Magsjukestafetten är redan igång när vi kommer ner.
Den som är friskast rullar köttbullarna.

Hos Ola ligger juldukarna framme, granen är klädd, hela Sveriges samlade inspelade julmusik ligger redo. Pappa står till klockan halv tre om nätterna och lagar mat från grunden – sillsallad, grönkål, rödkål, brunkål, sillinläggning, kött till dopp i grytan. Mamma tömmer blomstertältet på torget på paperwhites, hyacinter och de där vita som blir en liten explosion med cerise ståndare. Isak skottar snö, och sopar och vi kommer på att man med hjälp av trädgårdsräfsan kan få det att snöa igen och igen.

Per bjuder på finvin, vi laddar med pizza. Anna kommer hem från New York , Anton kör ner från Gbg, Elin åker från Oslo. Storfamiljen är samlad.
(Egentligen bara Kimia som saknas men hon kommer trots allt efteråt).

Medan Erik ligger hemma hos min mamma med första vändan magsjuka håller jag mig i Borstahusen. När jag sent kommer från A och P står Birger och Lena i fullt lussebak och sen sitter vi på natten och äter bullar, dricker mjölk och pratar. Själva julen har lite väl intensiva drag, men såhär innan är det bara lugn andning som gäller.

10 dagar och tre gånger Krilledejt. Inte fy skam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback