Bälingesjön

image313


























Bälinge kan syfta på
en tätort I Uppsala kommun
en tätort i Luleå kommun
en kyrkby i Alingsås kommun
idrottsklubben Bälinge IF
en kyrksocken i Södermanland
en by i Perstorps  kommun
(Wikipedia)

Bälingesjön finns nog bara en.
"en rätt oansenlig liten sjö" enligt första träffen på Google men på femte hittar man en beskrivning från Svenska Karpklubben, Mikael Sandström (
www.svenskakarpklubben.se).

"Jag tänkte skriva lite om ett av mina absoluta favoritvatten, Bälingesjön och dess karpar. Sjön ligger, om ni inte redan vet det, i norra Skåne en mil norr om Perstorp. Den är uppskattningsvis 40 hektar, och sex meter på djupaste stället. Karpbeståndet är gammalt, men jag vet inte när eller hur dom kom i sjön. Det är som vanligt omöjligt att ge en exakt uppgift om beståndet, men min högst personliga uppskattning, är att det kan röra sig om 30 till 50 individer. Vikterna varierar stort, men ett skapligt antal är fjällisar runt sex kilo.

Den mest kända av dessa är "spöket", sjöns absolut fulaste fisk, mycket lätt att känna igen, med sina kraftigt utstående ögon, spretiga fenor och allmänt fula utseende. Men det finns också flera (5-10st) fjällisar från tio till 14 kilo, alla mycket fina, dom flesta långa men även ett par lite kraftigare. Sen har vi den största av dom alla, den extremt bredryggade fjällisen som Rikard Bengtsson 1993 (tror jag det var) fångade på 16.6 kilo! Fortfarande en av dom allra största karpar som fångats i Sverige, om man räknar dom som är fångade i sjöar med fiskekort. Troligtvis är denna fisk densamma som Dejan Milosevic fångade 1999 på 15.5 kilo.

Sen har vi speglarna som utgör knappt halva beståndet. Lättast att känna igen är Storknut, som har en utväxt (svulst), stor som en grapefrukt på höger sidan. Den bästa vikten på Storknut är 13.7 kilo, 1999 när jag hade lyckan att få den i min håv. Lillknut är den andra spegeln med en (ibland två) utväxter, dessa är lite mindre, men ändå markanta knölar. Den brukar väga runt elva kilo, men Filip Rubin hade i år lyckats mäska upp den till 12 kilo blankt. Sen har vi Herman, den största spegeln, en vacker, kraftig närmast linjär fisk som har vägt upp till 14.1 kilo, när jag fångade den år 2000. Detta är bara några av dom kändaste individerna, och det kan säkert finnas fiskar som ännu inte synat en håv inifrån."

I Bälingesjön finns abborre, braxen, gös, gädda, karp, mört, regnbåge, sutare, ål och flodkräfta. Själv har jag bara fiskat två gånger i mitt liv (pyttesmå i Halong Bay som vi direkt stekte upp i stekpanna & en av mina största skrytmöjligheter: en en meter lång Barracuda med vassa tänder i Mocambique). Nyss har jag fått förklarat för mig att det går att plocka kräftor med ficklampa i sjökanten vilket jag fick lust att prova bara för att försäkra mig om att det faktiskt fungerar. Och någon gång längre fram, ihop med att jag blir morgonmänniska och allt det där, tänkte jag bli en sådan som fiskar och stilla sitter med metspö & rycker på axlarna om jag inte får napp.

Men tills vidare är Bälingesjön mest något som människor i min omgivning bryggbadar från, springer runt, tvättar håret, letar grund eller simmar långt i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback