"Detta mörker, sa fru Andersson"

Vilseledd. Krönika av Stig Claesson.

Detta mörker, sa fru Andersson. Detta den elfte månadens snöblandade regn när ljuset knappast orkar lyfta ens mitt på dagen driver mig vansinnig.

Det är möjligt och också troligt, sa herr Andersson. Men det är språkligt fel att kalla denna månad för den elfte. November betyder den nionde månaden så det är alltså vädret och mörkret i den nionde månaden som driver dig vansinnig. December betyder den tionde månaden så egentligen finns inte den elfte.

Är vi då inte i mitten av november, sa fru Andersson. Det är halvmörkt och klockan är knappast fyra. Titta ut. Om du tror att vi är i mitten av september har vansinnet slagit dig till marken.

Språkligt sett är september den sjunde månaden, sa Andersson.

Språkligt sett är det snöblandat regn och mörkt, sa fru Andersson. November är årets elfte månad.

Här är du vilseledd min älskling, sa Andersson. Ordet november betyder den nionde.

Förra månaden var det oktober, sa fru Andersson. Då betalade jag räkningarna för den tionde. Vad jag nu har framför mig är att betala räkningarna för den elfte. Nästa månad är det jul och det brukar det vara i den tolfte månaden.

Nej, sa herr Andersson. Julen infaller i den tionde månaden.

Det var väl då själva fan, sa fru Andersson. Din hjärna är lika snöblandad som vädret. Du har fått spader. Sök läkare, jag orkar inte gräla.

Du ska inte svära, sa Andersson. Det straffar sig. Dessutom försöker jag inte få i gång något gräl. Men november är inte den elfte månaden. Har du hört talas om Gregorius den trettonde?

Nej, sa fru Andersson. Däremot har jag hört talas om november den trettonde vilket var i går. Den trettonde i elfte, alltså.

I slutet av femtonhundratalet, sa Andersson, fick Gregorius den trettonde för sig att ändra kalendern och satte dit två månader i början av året i stället för på slutet vilket hade varit rimligare. Därför är de gamla namnen kvar som till exempel november som betyder den nionde. Jag tror Gregorius var påve.

Om nu den elfte månaden varit november sen slutet av femtonhundratalet så kan den väl fortfarande få vara det, sa fru Andersson. Sen när har du börjat lyssna på påven?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback