Examensfest

faith och joan

Hittat nytt favoritgodis i brist på lakrits och Eriks Vinterkatten-påsar, Tropical Mint som säljs styckvis från trottoarerna och ABC-figurer som jag fått av en kille som praktiserar på UNHCR och hans flickvän när vi var och tog en öl häromdan. Annars är ju sötsaker inte riktigt min grej, äter precis all mat som finns i hela världen (hittills inte stött på något någonstans som inte är antingen gott eller ok) men har svårt för kakor och söta saker. Massor med mat på examensfesten igår – matoke och plantain (två sorters banan som skiljer sig från vanlig banan), sötpotatis, grillade grönsaker, get, nöt och kyckling, groundnut-sås och sallad. Jag äter och äter och äter men tackar nej till tårta. Det är ungefär lika anmärkningsvärt som att inte ha socker i sitt te, eller att föredra öl och vatten framför läsk. På de flesta andra plan försöker jag anpassa mig så mycket det bara går så fort jag är någon annanstans, men vad gäller sockerintag har jag gett upp. Håller mig till godis.

mabel och joan
Mabel och Joan

Festen supertrevlig. Träffat ännu fler av Mabels systrar, som verkligen sticker ut, och hennes mamma, som jag inte kunde prata med eftersom hon inte kan någon engelska. Systrarna har varit och hämtat henne från deras hemby i västra Uganda, där hon lever på vad hon odlar i trädgården och mjölk från sina kor. Hon var jättevacker i en lila/knallrosa klänning som de har sytt upp till henne. Joan tog sin fil.kand. i samhällsvetenskap med inriktning på gender, det har varit hallaballo i Kampala både torsdag och fredag på grund av alla examinerade studenter.

Det finns förresten fler områden där jag inte försöker passa in; jag har väldigt roliga diskussioner med männen här om varför de inte lagar mat. De skrattar så de kiknar. Tidigare på dan på sekreterarbyrån satt Rachels pojkvän Henry och vilade sig på en stol, hon var inte på sin plats (han jobbar på ett annat ställe & hon arbetar där). Jag frågade var han gjort av Rachel och han förklarade att hans bror skulle ta sin examen så hon var hemma och ordnade med maten. ”Och vad gör du här?” undrade jag och tyckte han skulle gå hem och hjälpa till. Vi hade en bra argumentation med mycket glimten i ögat, vi förstår varandra men ändå inte. Under kvällen undrade en av männen på mitt bord hur Erik klarade sig hemma när jag är här. Haha. Alla vid bordet tittade förundrat när jag förklarade. Mabel stöttar mig helhjärtat, som hon sa – när hennes man slutade arbeta och ändå bara satt hemma och förväntade sig att hon skulle göra allt hushållsarbete undrade hon vad hon skulle ha honom till, ”det enda som återstod var sex, och det är ändå inget bra när man är irriterad.”


Faith och Divine

Faith och Divine

Fått en ny bästis, Divine fem år som har samma rättframma och energiska stil som Dhanna. Vi lekte flygplan, tafatt, följa-John, gick balansgång, tränade på torrsim, sprang och kittlade varandra i timmar. Mellan varven satte vi oss på trappan och vilade och hon berättade en saga, någon slags Hans&Greta-variant – vad brutala barnsagor är! – och tyckte att jag skulle kidnappa henne alternativt tvärtom, hon gick till och med och bad sin mamma att ta med mig hem. Hennes storebror Timothy var lite mer reserverad i början men bestämde sig till slut för att jag var snäll, ofarlig (och snabb).

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback