Saker som gnager

Lyssnar på Devendra Banhart och tänker för mycket. Ligger under ett vitt myggnät, ihopkrupen med en sovande Erik och jag måste gå upp för det bara snurrar. Flyktingar, UNHCR, upplägg på uppsatsen, var jag ska bo kommande veckor och boken jag läser –--

Det är skrutt så orättvis världen är. ”Aboke Girls” handlar om flickor i norra Uganda som blir bortrövade av/tvångsrekryterade av LRA, Lord’s Resistance Army. Inte klokt med en konflikt som bara slagit knut på sig själv, där våldet upprätthålls av dess offer. En och en halv miljon internflyktingar är en av konsekvenserna av en av världens, enligt FN, mest tysta konflikter. Nu har det varit lugnt i några månader. Folk i internflyktinglägren börjar gå tillbaka till sina byar, åtminstone under dagarna för att jobba. Flyktingar är de inte enligt internationell lag, då måste man först korsa en gräns. Många flyktingar från Sudan blir dubbelflyktingar efter att ha tagit sig över till norra Uganda och sedan tvingats fly igen.

Med mina parallellböcker om länderna i Nord som utvecklar mer och mer restriktiva immigrationspolicys blir det frustrationsnivåer som det sprakar om och alldeles för mycket osund tankeverksamhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback