Ugandiska ananaser är något helt annat

Sitter med min dator i knät i vardagsrummet och skriver, har på en musikvideokanal med mest lokala artister med namn som "Bobby junior feat. Blu blah blah" uppblandat med lite
R. Kelly. Mabel kom just in med en tallrik ananas överströsslad med passionsfrukt. Hon skrattade i morse när jag åt min nya favoritfrukost, banan och passionsfrukt (inspirerad av C:s citronbanan som jag inte vet om den är sekretesskyddad: man skivar en banan, pressar citron och strör lite socker över), hon pratade med en kompis i telefon: ”jag tittar just på mzungun här som gör något jättekonstigt”. Sedan har hon blivit tipsad under dagen om att ananas och passionsfrukt är gott ihop och antog att det skulle vara något för mig. Hon är söt. Det har aldrig varit någon frukt jag varit särskilt förtjust i, men ugandiska ananaser är något helt annat. De är jättevanliga här, man ser ofta cyklar stå parkerade med ett lass ananaser hängandes över pakethållare och ram. Kom på att jag aldrig har sett hur en ananas växer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback