Vardag & geckobajs

Ola ringde just och frågade om jag vill med på Diggelo i sommar. Så pratade jag med mamma som blev alldeles till sig över att vi har vilda apor på tomten (de hoppar runt i träden & sällskapar en när man sitter på gräsmattan och läser). Lustigt vilka bilder av Afrika som folk enklast tar till sig. Det går omkring kvinnor med bananklasar på fat på huvudet längs gatorna här också. Svårare att förklara att det mesta är rätt vanligt, folk går klädda i t-shirtar och skjortor och gör inga anmärkningsvärda saker eller omger sig med exotiska auror. Mer än folk i allmänhet gör överallt, för det tycker jag ju i och för sig att människor ofta gör.

Och när jag läser mail hemifrån om snö, flipperspel och söndagskafé har det samma skimmer. Det är konstigt att man exalteras mer över saker som händer långt bort än i ens egen närhet, påverkan borde funka på andra hållet.



***
Just nu är det en geckoödla i taket som bajsar på laptopen bredvid mig och jag håller på att sudda ut, ta tillbaka och vända på hela resonemanget; mystifiera den afrikanska kontinenten över en liten bajsklutt och faktiskt erkänna att det finns småsaker här som engagerar mig mer än vad som är möjligt därhemma.

Men i stort gäller fortfarande ovanstående och det är verkligen så att jag tycker att det mest omvälvande när man är utomlands är hur vardagligt och allmänmänskligt det mesta är och fungerar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback