”Mulna dagar tar skuggor semester”




Erik har fått låna en saftmaja från K, sjömannen. Han kan inte bestämma sig för om det är saft eller sylt det ska bli. Det är det bästa han vet säger han, svarta vinbär och rabarber, och nu har vi frysen full. Det är det ätbara i trädgården som har störst tjusning, blommor vet jag inte mycket om. Tidlösa, tistelbollar, tagetes. Man lär väl sig med tiden.

Idag är det kompakt regn. Jag har just skrivit ut ytterligare en intervju. En protection officer på UNHCR i Kampala. Sitter vid köksbordet i Torpa och pausar med radio istället för hörlurar och fri text istället för uppsatspussel. Trodde det skulle ta sex timmar att skriva ut, tog bara fyra så egentligen är jag klar för idag. Datorn är full av saker som är färdigskrivna och jag hittar hela tiden en massa bra som är gjort sedan tidigare, men jag förstår inte hur jag ska få ihop det. Ämnet är sugande intressant (analfabeter blir inte uttagna som kvotflyktingar av FN, säger hon – det finns ingen som tar emot dem) men formen är trist. Regnet är det som hamnar på plus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback