Är du svensk nog?

”Det är ju svårt att villkora rätten att söka asyl med att man skriver på ett kontrakt. Men syftet är att överföra viktiga svenska värderingar om jämställdhet och så vidare.”
- Per Schlingmann, moderaternas partisekretare, till Ekot om kontraktet han vill ska införas för nyanlända.

Allvarligt talat - "värderingar om jämställdhet och så vidare", går det att vara mindre exakt? Att följa svenska lagar är självklart och inget nytt, vad är det han menar att vi har för enhetligt normsystem som man förpliktigar sig till att ställa upp på som boende innanför det här landets gränser? Vad är det för värderingar som är så specifikt svenska att de innebär att jag och Schlingmann kan förutsättas ha samma?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag studsade också när jag hörde Per Schlingmann. Att inte kunna utveckla sitt resonemang utan nöja sig med ett så slappt uttalande! Tänkte skiva till honom-han har kanske en blogg också.

2008-12-31 @ 17:05:08
Postat av: Lena Olsson

Reagerade också när jag hörde Per Schlingmanns slappa uttalande. Och sånt...? Att inte bemöda sig om att utveckla sin tanke-vad han nu menar.

2008-12-31 @ 17:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback