like a blister in the sun

Jag cyklar. Först in till stan, förbi de som väntar på kortegen, med en flaska grönt vin i en plastpåse på styret. Anders och Kristina ska tända en grill och undrar om vi vill komma förbi. Vi grillar korta tjocka korvar och laxpaket, äter nötter och körsbärstomater. Sedan nedför backen från Annedal och krockar nästan med en kille som Erik tydligen känner som kör två sexpack på en skateboard. På Kontikis uteservering sitter redan Isabel, Per, Mattias med flera. Ida Redig har just slutat spela, kön till baren är kompakt. M spelar skivor, vi dansar, Adrian, Lisa, Hedvig, Johan, Lena, A och K ansluter, kollektivfolket är där och tusen andra. Hemmafestkänsla fast mycket tightare med plats. Så cyklar jag hemåt med Erik på pakethållaren, han sjunger Blister in the sun och får hjälp från folk vi passerar att fylla i med handklapp.

Dagen efter cyklar jag förbi förstamajtågen (inte heller mitt forum) och upp för Stigbergsbacken för att ha dräktworkshop på Musiken hus. Det är silver och turkost och jag är sjukt opepp på alltihop. Varför lägga tusen timmar på att skapa en dräkt när jag egentligen bara vill dansa? Börjar i alla fall med huvudbonaden och ihop med ryggställningen blir det sedan knöligt att lasta på cykeln. Annars är det mest Delsjövägen numera, flyttat tillbaka till Mässans gata och det är så j-vla fint att köra förbi vitsippsdjungler och det nästan elektriskt gröna. Den är på väg att ge upp på riktigt nu, den gamla Monarken, hela alltet gnisslar lätt störande de dagar man glömmer sin ipod och jag kom oljig om händerna till jobb häromdan efter att kedjan hoppade av. Kör in till stationen på fredagmorgonen och parkerar den där över helgen. Just tanken på att ha en cykel man måste vara rädd om gör att jag drar mig för att skaffa en ny.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback