Ingenting får egentligen vara grått


Det är vitt när man går mot spårvagnen,
det är dessutom ljusare på morgnarna nu alldeles oavsett det vita.
Någon talar om att januari ändå har något slags krispighet och känsla av att allt är nytt, det tycker jag är en bra tanke som jag försöker ta till min.
”Alla jordens arter har ett gemensamt ursprung. Skillnaderna mellan människor, flugor och pelargonier beror på gradvisa anpassningar till en skiftande miljö.”
Darwinåret har börjat.
Tillbaka på jobbet. Det är bra.
Går på stan för att handla jeans, kommer istället hem med saker som är blommönstrade och tjockstrumpor som heter Samarkand. Försöker se var jag enklast kan få intensiteten ifrån denna vinter. Håller fast vid färgerna; rött hår, gul saffranspannkaka, blåa garntrådar. Letar upp konserter som jag skriver upp i min kalender, pratar om filmfestival, funderar på projekt, samtal, texter och människor.
Sitter på en timmeslång presentation av papper, uppdaterar hemsidan, förbereder presentationer, får första trycksaken i nya kampanjen (oj, vitt! så nytt det känns! säger en av de andra kommunikatörerna).
Temat lyfts. För så är det ju inom min värld, 2009 har en etikett---
"Civilisationer är inte alls är några sammanhängande enheter, identiteter är vare sig enkla eller fixerade och det som kännetecknar vår värld är flerskiktade identiteter, kulturell överlappning, lån, blandning och möten - inte minst genom de globala migrationsströmmarna."

Citaten från DN (vetenskap och kultur) i veckan.
Bild av
Viktor Gårdsäter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback