Vardag (/livet på en pinne)

Hon är förmodligen min största förebild nu, graviditetsguru och fin vän.
Hennes A står på en stol och diskar medan vi sitter med vuxensamtal vid köksbordet. Mest handlar det om sådant som vi alltid pratar om, men mer kropp, jämställdhet och sånt som är svårt. Vi äter och pratar, pratar och äter. Sedan sitter vi i vardagsrummet och gör samma sak tills det blir natt.

*
Balkongen iordning. Lite såpa, en stor dahlia, pelargonior, en plasttrasmatta nyss köpt second hand och utbytta stolar. Voila!
Sitter där sen och läser Bang. Egentid och fuskledigt, E har åkt iväg för att paddla kajak i fyra dagar. Träffar L dagen efter, G, J och P kommer förbi och sedan E och E efter huggormsbett, sjöräddning och ambulans – i kolonin är allt lugnt och stilla.

Det är där vi är. Ett andra hem. Vi kompensationsgår slackline mellan äppleträden och börjar plocka jordgubbar. B tittar in och pratar en stund då och då. Sjömannen bjuder på öl.
Och så fler vänner, A som vi inte träffat på hur länge som helst och M och lilla L för första gången på kanske hundra år. Man borde flytta ihop med folk.

*
Vi åker på loppisrunda. Hittar pinnstolspallar! Och toarpskrona och Bagare Bengtsson (ska ju ändå ha barn). I Mölndal blir det diskussion om mitt vurmande för sommarstugeestetik; Erik förstår inte varför allt måste vara urblekt, färgglatt, skavt, blommönstrat och minst trettio år gammalt och jag förstår inte varför det inte ska vara det.

*
Så ut i havsbandet. Varsin kajak och inte mycket mer än så, det är skrattmåsarna och vi.
Paddlar neråt och utåt så vi hamnar i ytterkanten  med solen och Pater Noster i horisonten. Det är granithällar och senapsgula lavar och premiärsömn i tältet. Ytterligare en dags paddling följer; visst är båtfolket ute men gyttret av öar gör att det finns ensamma platser för alla. Det låter som någon nyser snett bakom mig, vänder mig förvånat om och ser en säl.


Och så träffar jag L igen. För dadelbollar och långprat på Zenit och det är alldeles för varmt för det mesta. Men cykla gör jag och somnar varenda natt med så mycket vinddrag genom lägenheten det går. Och så simmar jag, Härlanda tjärn fram och tillbaka. A möter upp efter jobb för ett kvällsdopp och vi är där med A och K innan det grillas och plockas ännu mer jordgubbar. Det är ett par liter om dan nu. Och Erik bjuder varenda människa vi har på besök på aronialikör.

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh likören!

Och jag är med dig på det skavda, men det visste du väl redan.

2009-07-21 @ 13:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback