Bortanför effektivitet

Vet inte hur jag skulle klara mig utan mina inspirationsryck. Alla gånger när man läser riktigt välskrivna reportage eller musik grabbar tag i en eller något annat triggar igång tankar & någonting inuti en – och det kan blir rätt hetsigt och spretigt för man vet inte riktigt vad man ska göra när inspirationen fylls på. Ofta blir det till ingenting. Det är inte produktiviteten man vill åt utan känslan av att allt är möjligt, att man lyfter lite från stolen.

Dricker banan-jordgubbssmoothie och jobbar hemifrån idag. Vårstädningsmaskinerna har åkt förbi kvarteret och alla bilar har parkeringsböter eftersom man på torsdagar mellan nio och tolv, udda veckor mellan 15 mars och 30 april inte får stå på gatorna här utanför. Det är sådant man inte tänker på eftersom torsdagar mellan nio och tolv, udda veckor mellan 15 mars och 30 april knappt finns, men vi råkade läsa på skylten på väg hem igår kväll och jag flyttade bilen två minuter efter att jag gick upp, samtidigt som vårstädningsmaskinen kom på gatan, strax innan parkeringsvakten kom gående.

Kreativitetsproduktivitet kommer sällan ur rycken (av plötslig inspiration skapas snarare nya idéer än att någonting slutförs) utan av deadlines. Man sitter och skriver på ett manus man är tveksam till och vet att det nog kommer sluta bra. Pressen är fortfarande effektiv, även om jag numera inte kan nå upp till några stressnivåer. Allt är lite långsammare, lite lugnare, lite mer instängt än vanligt.

Egentligen behöver jag fortfarande sova.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag fick ditt andra sms, inte det första.

Men jag kunde inte säga det till dig,

för jag hade inga pengar.

Puss!

2009-03-28 @ 20:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback