Dark was the night

Hormonpåslaget är ibland ogreppbart stort.
Efter natten ser jag dem som uteslutande elaka men på morgonen ger DN-intervjun åtminstone perspektiv.

- Oxytocin kan öka tilliten mellan människor, säger hon.
Kerstin Uvnäs Moberg är läkare och professor i fysiologi.
...
Oxytocin har en mängd andra effekter. Förutom att det samordnar lugn och ro-systemet, stärker immunförsvaret och får vår smärttröskel att stiga, så verkar det kunna stimulera vänskaplig social interaktion. Det gör att puls och blodtryck sjunker, samtidigt som näringsupplagring, tillväxt och läkande processer stimuleras - både hos kvinnor och män."

...
- Visst betonade jag mor och barn-relationen och visst poängterade jag kvinnor och mäns biologiska olikheter, men min avsikt var ju att visa på något som var fantastiskt bra, och som kvinnor påverkas särskilt starkt av när de får barn. Det väckte anstöt då, biologi ansågs lite fult."

Och visst; biologi är inte alltid vackert.


(Rubriken är för övrigt namnet på en riktigt bra skiva nyligen hittad på Spotify.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback