Scener från Maadi
Först förstår vi inte riktigt vad det är. Det är trummor och det låter nära. Så ser vi vitklädda män komma förbi gatuståndet på hörnan och in på vår tvärgata. Med sin sambalärare inneboende finns inget alternativ till att kasta sig ut, med en halvt påklädd Eja hängandes på armen och M otåligt ryckandes i hissdörren. Det har samlats till fest utanför vår port. En mycket liten och gammal kvinna tar tag i Eja och ger sig in i dansen, fler och fler stannar till och vakterna från banken står och filmar med sina mobilkameror. Nubiska rytmer från Aswan och det är extas.
***
Badbaljan på balkongen i varm halvskugga. En Eja som återigen har vuxit över natten. Vattenpölarna på gatan har nästan torkat upp.
***
Soffan med de borttagna dynorna används allt mer. M har börjat sin arabiska och försöker förklara skillnaden på vokalljud vid starka och mjuka konsonanter. Vokalerna överhuvudtaget mycket förvirrande; alfabetet här har bara tre (varav en dessutom fungerar som w), resten är osynliga.
Oförminskat dadelintag.
***
Kvällslektionerna två gånger i veckan en station bort. Hadayek el Maadi. Två indier, en holländska, en amerikan och jag. Vår lärare har läst engelsk litteratur på universitetet, hon ropar ivrigt Bravo! när vi lyckas ljuda ihop b-å-t.
***
Badbaljan på balkongen i varm halvskugga. En Eja som återigen har vuxit över natten. Vattenpölarna på gatan har nästan torkat upp.
***
Soffan med de borttagna dynorna används allt mer. M har börjat sin arabiska och försöker förklara skillnaden på vokalljud vid starka och mjuka konsonanter. Vokalerna överhuvudtaget mycket förvirrande; alfabetet här har bara tre (varav en dessutom fungerar som w), resten är osynliga.
Oförminskat dadelintag.
***
Kvällslektionerna två gånger i veckan en station bort. Hadayek el Maadi. Två indier, en holländska, en amerikan och jag. Vår lärare har läst engelsk litteratur på universitetet, hon ropar ivrigt Bravo! när vi lyckas ljuda ihop b-å-t.
Kommentarer
Trackback