Varje dag en picknick

Sötpotatis, ockra och morot står nu på menyn.
Halva portioner går ner utan knot. Bäst funkar det naken då fem myror-haklappen är lite för intressant i sig och kladdet är ganska mycket och ganska färgglatt.

Amningen fortsätter vi med. Läser om amningshetsen och håller med om det idiotiska i att svenska mammor inte blir betrodda med korrekt information. Eftersom bristen på rent vatten gör att spädbarn dör i tredje världen rekommenderar WHO helamning i sex månader. Från ett hälsoperspektiv är detta meningslöst i länder som Sverige, men politiskt har det betydelse – livsstilen i väst har direkt påverkan på tredje världen. Det är måhända bra men inte skäl nog för desinformation.

Nu bor ju vi i ett land där tillgången till Ejadugligt vatten inte är som hemma och där mina antikroppar är viktigare, så vi fortsätter. Med komplement som vanligt från (steriliserade) flaskor med mjölkersättning så hon blir mätt nog, jag lugn nog och Erik tillräcklig nog. Amma är bra, men jag tycker gott att man ska ha rätt att göra det på egna villkor och av rätt anledning.

Catia Hultquist skriver på
DN.se om det här med naturlighetshetsen runt gravida och nyblivna mammor. Fördjupar mig och fortsätter att diskutera med Erik – alla dessa vetenskapliga, politiska, kulturella, sociala och psykologiska aspekter! Glad över honom och kunskapsperspektivet.

De kampanjer som satsade på att göra amning omodernt med katastrofala dödliga följder då bröstmjölksersättning blandades med smutsigt vatten – ursprunget till WHO:s amningspolicy – gör att jag fortfarande är motvilligt inställd till Nestlé. Istället handlar vi saudiarabisk (kvalitetssäkring i Egypten) formula. Och lokala morötter. Och blandar med den extremt närproducerade mjölken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback