massa kvadratmeter papper
Att man kan vara så sjukligt intresserad av text och dessutom typografi och formgivning. Jag mår bra bara av att få bläddra. Det har varit ganska påtagligt vid jobb med uppbyggda triggade förväntningar runt om mässan dagarna innan. Under Pressnatta kvällen innan start är det verkligen mingel & sorl och en av mina nya arbetskamrater viskar teatraliskt "jag ä l s k a r Viveca Lärn" när hon går förbi, meningen efter hon andäktigt väst "jag ä l s k a r champagne". Och det är lite fint. Men framför allt är det de där mindre förlagen, uddafynden, omslagen, illustrationer och allt papper som fascinerar.
morgonen efter en fika på kafé zenit med prat om frankrike & identitet
En kväll med Tilde för nu ganska länge sedan pratade hon upprymt om en bok som påminde så mycket om mig. Lät fint, en grupp udda personer som delade en lägenhet i Paris, men efter att jag läst den visste jag inte riktigt om jag skulle fortsätta ta det som en komplimang. Föll för boken gjorde jag, läste sista sidorna förra sommaren på ett tåg mellan Sundsvall och Östersund; det var makalöst vackert och samtidigt som jag läser - tittar ut - läser och inte kan släppa någon av bitarna spelar Erik The Garden (Cut Chemist) för mig för första gången & sammantaget är det förstummande. På sista blanka sidorna i boken skriver jag "packad med så jävla mycket tycka om. Tåget innan i kant med älven och det enda jag kan jämföra med är regnskogsfloderna men ljuset är vackrare".
Nu kommer den på film, Tillsammans är man mindre ensam, och det finns egentligen bara en person som jag vill se den med.
Julia har sedan ungefär hennes och min tids begynnelse haft en stående förälskelse; tror i och för sig att den snarare bundits till Amelie än Audrey Tautou, men denna mörka, vackra rusigt dåraktiga kvinna (och hennes Montmartre) är aldrig långt borta - hon är nästan inkapslad i henne. Anna Gavaldas böcker förknippar jag också numera av anledningar som jag glömt med J och filmatiseringen av Tillsammans är man mindre ensam skulle kunna vara med presentsnöre om & adresserad direkt till henne.
"Hjärnan dansar när kroppen rör sig"
"Man betraktar sina armar, sina ben, sin torso och de verkar främmande; antagligen är man aldrig närmare schizofrenin än då man betraktar sin kropp tillräckligt länge, och när man betänker att denna schizofreni under hundratals år har varit en etablerad dogm, dualismen mellen 'själen' och kroppen'."
- Theodor Kallifatides
(Citatet i rubriken av Martin Ingvar, hjärnforskare och professor vid Karolinska Institutet.)
***
Söndag igen
Söndagen har nu varit ett hopkok av inspiration från andra. Suttit och petat med ett fotoalbum efter att ha sett Kristians fina och satt in bilder från Gravata efter att ha sett en dokumentär därifrån i veckan medan jag lyssnat på cornelisskivan där han sjunger Bellman och Forsell som jag fick av pappa idag. Med ta-det-som-det-kommer-strategin kan man nämligen ta sig ända till Skåne och få en dag där man gör sådant man velat i flera år utan att det har blivit av. Dessutom får man in ett besök hos Isabel & Magnus och lille Sixten i Halmstad på vägen utan att det ens känns inklämt och världens trevligaste ölkväll med människor jag tycker fasansfullt mycket om utan att det någonsin varit en plan.
***
"I've finally figured out what's wrong with
photography. It's a one-eyed man looking
through a little 'ole. Now, how much reality
can there be in that?"
David Hockney
Lysekil
Jag har hittat ett nytt typsnitt jag tycker om;
Det är svårt att få ner alla idéer och tankar i gruppen, just nu är det främst ett virrvarr av diskussioner, postitlappar, blädderblocksanteckningar, mindmaps. Vi pratar spel i alla dess former och taket är högt. Samtidigt ska jag fånga in informationsbiten, ha möten med var och en i vetenskapsfestivalgruppen, it-avdelningen, mediacentret, utomstående och lägga upp mitt jobb. Utan sortering hade det knappt gått att få ordning på alla delar och då är det både skönt & tryggt att ha en form som funkar.
hej göteborg (omstart/uppstart/nystart)
Tycker om den här hösttiden; har länge sagt att september är svårslaget. Det puttrar lite av förväntningar på ett mer dämpat sätt än försommarfrenesin. Solsken i halvkyla, kunna utomhusluncha med Anders, möta upp med Erik en vardagseftermiddag och gå en långrunda i skogen på vägen hem, laga kvällsmat ihop med Agnes som flyttat bort i våra krokar, stå vid kanten och småhuttra först när solen försvinner från fotbollsplanen där L tränar, bli varm igen när man tandemcyklar hem. Åka hem till Elin och Christo en lördagkväll och inte göra mycket mer än att prata (en del vin, en del fotboll, en del pepparrotsost) och känna att det är fint med bra människor och försiktigt säcka ihop framåt småtimmarna.
Det fortsätter att sippra en massa bra och det är skönt att kunna ha en kass dag utan att världen vänds över ända.
Hinna andas in och andas ut
Frossa i långa kaffefrukostar med DN och sedan göra ingenting igen. Ta sig ur söndagslathet, köpa med sig en låda laotisk mat och ta med bort mot Härlanda Tjärn. Köpa en krysantemum på torget på vägen hem, att sällskapa mina tuvor med gräslök och överlevda pelargonia och undra "vad är det jag har blivit?" och känna att hur man än kategoriserar det är det något från mitt nuvarande perspektiv väldigt bra. Vill bli glad av en krukväxt.
***
Med hemvägen avskuren fick jag ta itu med saken. Jag började plugga ord dag och natt. Jag lade en kallvåt handduk över tinningarna, för huvudet var på väg att sprängas. Hemingway och jag var oskiljaktiga, men nu lämnade jag de obegripliga beskrivningarna därhän och läste dialogerna, som var lättare.
- How many are you? Robert Jordan asked.
- We are seven and there are two women.
- Two?
- Yes.
- Allt det förstod jag! Det här också:
- Augustin is a very good man, Anselmo said.
- You know him well?
- Yes for a long time.
- Det förstod jag också. Jag fattade mod. Jag gick omkring ute på staden och skrev upp text från skyltar, namn på varor i affärerna, ord som jag hörde på busshållplatserna. På biograferna skrev jag famlande i mörkret av texterna på duken, jag skrev upp slagorden på banderollerna som bars av gatudemonstranter som jag stötte på. Jag tog mig fram till Indien inte genom bilder, ljud och lukter, utan genom språket, och inte det inhemska hindi, utan ett främmande, pådyvlat språk, ändå så pass hemmastatt och rotat att det för mig blev nyckeln till landet, identiskt med det. Min brottning med Indien var i första ronden ett stridande med språket. Jag förstod att varje värld har sin egen hemlighet och att enda vägen till den var att lära sig språket. Dessförutan förblir världen ogenomtränglig, obegriplig för oss, även om vi lever där i åratal. Dessutom fick jag upp ögonen för sambandet mellan benämnande och existens, för jag kunde konstatera när jag kom hem till hotellet att det som jag hade sett ute på staden bara var det som jag kunde namnet på, jag mindes en akacia som jag råkat på, men inte trädet som stod bredvid och som jag inte visste vad det hette. Kort sagt förstod jag att ju fler ord jag kunde, desto rikhaltigare skulle omvärlden bli för mig, desto mer komplett och varierad.
_____________________________________________
Ryszard Kapcinski, från essän i DN 16 maj 2004. "Civilisationerna krockar i reporterns huvud", om när han landar i New Dehli på sitt första uppdrag i början av 1950-talet.
Senaste nytt från Afrika: Chimamanda Ngozi Adichie "har toppat försäljningslistor världen över"
Så läser man en kolumn där Anna Koblanck skriver om afrikanskt författarskap utifrån en redaktionell tanke om att "Varje lördag rapporterar en av DN:s korrespondenter om det senaste i sin del av bokvärlden" och man undrar, funderar och kommer inte fram till mycket av logiskt värde. Anna Koblanck skriver från Johannesburg om nigerianska kvinnliga författare och ok, som sagt jag vill inte vara kritisk - kanske är det så att man på plats i Afrika har lättare att fokusera och få information om vad som händer på den egna kontinenten. Läser vidare. Hon skriver om den enda hypade afrikanska författaren just nu, Chimamanda Ngozi Adichie som presenteras som "litterär superkändis" med boken En halv gul sol som "alla har läst". Och hon bygger sin korrsepondentkolumn, sin rapport om "det senaste i sin del av bokvärlden", på en artikel publicerad i svenska tidskriften Karavan förra året. Argument om korrespondenter som källa till kunskap och känsla av nära inpå känns väldigt väldigt långt borta.
________________________________________________
DN 8 september 2007. Anna Koblanck. "Litterär superkändis. Chimamanda Ngozi Adichie toppar listor världen över."
Fredags
Efter två socialt intensiva personaldagar med mycket diskuterande och visionerande, en dags genomgång av mitt nya jobb, en planeringsdag med nya blädderblock och idékaskader kring speltemat i årets vetenskapsfestival och en inspirationsdag med idéspel för att få igång kreativa processer plockades ambitionerna för Saras trettioårsfirande ner från att vara socialt aktiv & trevlig till att sitta upprätt.
"I historien och konsten är lyckan för det mesta stum, olyckan och dramatiken dominerar. Men undantag finns."
Himlen har i dag flyttat ner på jorden, skriver upplysningsförfattaren Helvetius, medan Voltaire helt sonika slår fast att "paradiset ligger där jag är". Och som för att illustrera denna sats skapas i både Frankrike och England nöjesparker i form av stora offentliga lustgårdar, Vauxhall Gardens i London och Palais Royal i Paris. Ett nytt begrepp lanseras i engelskan, fun, ursprungligen ett medeltida ord som hade med gycklare att göra. Nöjesparken gav lyckan konkretion, samtidigt som upplevelsen begränsades till en viss tid och plats. Det blev nu möjligt att känna lycka för en stund, lycka reducerades till lust.
Upplysningsförfattarna formulerade ett lyckoprojekt vars följder fortfarande är märkbara. Har inte alla rätt till lycka? frågas det i Diderots "Encyclopédie" under uppslagsordet lycka. Lyxvaror som kaffe, te och tobak uppfattades som lyckans rekvisita och fick den franske statsmannen Turgot att konstatera att det nu var möjligt att "köpa och sälja lycka". Projektet skulle förr elelr senare få en politisk innebörd, eftersom rätten till lycka knappast motsvarades av någon möjlighet." [...]
_______________________________________________________
DN, lördag 8 september 2007, "Mot lyckans land".
Ronny Ambjörnsson om Darrin McMahons Happiness. A History.
Fröken Solstråle & co
Grunden Bois. Torsdags, Kviberg, Linnea (och E).
Bilden från www.grundenbois.com, Knattelaget i våras (hon har nu avancerat). Världens bästa fotbollslag. Förutom att skjutsa till och peppa på träningen köper vi plastkassar på Ica; på vägen ut har klubben satt upp affischer "Vi älskar dig!"
!
"This is England". Onsdags, Bergakungen, Erik & Steve.
***
man någonting; men å andra sidan får man då, av
själva belägenheten, skygglappar: man ser bara sitt
mål och inget annat. Samtidigt kan det som finns där-
utöver, längre in, längre bort, vara så mycket intressan-
tare och viktigare. Att gå in i en annan värld är ju att gå
in i en hemlighet, och den kan rymma så många laby-
rinter och skrymslen och vrår, så många gåtor och obe-
kanta storheter."
(Ryszard Kapuściński)
3 september 2007
Vi har lånat Anna & Pers nya metallicduvblå Audi, då de är i New York tiden fram till flytten till Helsingborg. Konstigt att komma tillbaka till en stad som de lämnat men skönt att det i övrigt verkar vara sig likt. Det har varit svårt att lämna Malmö och det som blivit mitt, mycket svårare än vad jag hade trott. Blev helt tagen i fredags. Chokladtårta som överraskning från hela arbetsplatsen ihop med en massa presenter och fina ord. Kolossalt trevlig soppkväll med vin & flyktingkonsulenter. Hejdåmess från J som väntat på att jag skulle komma hem om efter jobb vilket jag inte hann. Känns som jag hör hemma där också.
Men Erik och lägenheten utgör den kärna dit jag alltid dras; det är ju så, det är hit jag alltid studsar & längtar tillbaka till. Sitter nu i dubbelsängen med min laptop och lyssnar på Totta Näslund medan han är och fikar med Åsa, det är fint att det går snabbt att få vardag. Jag har varit på Smögens Havsbad senaste två dagarna för personaldagar med hela Göteborg & co. Mycket nytt, mycket annorlunda, mycket folk.