***
Havet är blått också.
Å människorna är fula å vackra å gula
på tavlan som du gör.
Ingenting som stör.
Hajar'u de då, Jack? Kan du förstå?
Man måste måla så.
Du, konstkritiken är tråkig å trist.
Den hajar dej sist.
Å säger en del sen, att färgen är fel den,
så strunta i det.
Du vet vad du vet.
Hajar'u de då, Jack? Hajar du dom?
Dom är inget att bry sig om.
Hajar'u de då, Jack? Det du vill ha
kanhända är bra.
Bara du själv blir glad, gör det väl inget vad
tavlan blir lik.
Strunta i kritik.
Hajar'u de då, Jack? Gör som du vill,
så ligger saken till.
***
"Det är där som fröet gror för nya kreativa cykler"
- DN, 1 mars 2008
"Att den digitala teknologins revolution är här och att klippa, klistra, dela och byta på internet tillhör vardagen för många människor har den brasilianska kulturpolitiska ledningen förstått i ett tidigt skede. Gilberto Gil och samplerns brasilianske mästare förespråkar ivrigt upphovsrättens uppluckring. De är övertygade om att cd-skivan sett sina bästa dagar. Gilberto Gil menar att samplern är vår tids viktigaste musikinstrument."
- Åsa da Silva Veghed, "Brasiliansk musik"
"I den digitala världen har reproduktion, plagiarism och återanvändning av idéer och verk blandats samman. Det är där som fröet gror för nya kreativa cykler."
- Gilberto Gil som Brasiliens kulturminister.
Bättre än knark
Söndagen var sedan ett långt ingenting. En på alla sätt skönt seg dag, fram till att den exploderade på kvällen när jag var på sambaskolan och dansade med hela batterian. Bättre än knark.
Fredag med tidiga öl på Lokal med några av de människor jag gillar allra mest. Sedan mellanlandade stora delar av familjen på väg till Funäsdalen hos oss. På morgonen är de uppe och stökar tidigt och istället för att somna om när de har åkt tittar jag på No Direction Home och är helt uppfylld innan dagen ens har börjat. Sorterar foton, skriver. Lämnar inte lägenheten. Elin kommer för en helkväll och det är ju så enkelt med vissa människor, att bara det att man pratar gör allting fantastiskt.
Måndagen har jag kommit ikapp. Jaga efter lugnet är ju råidiotiskt och jag har levt de här andetagen efter hela tiden, längtat och suktat efter stunder av ro och inga planer. Positiv stress är bra och ett av de få levnadsätt som jag accepterar, men med den kommer svårigheten att förstå när det är dags att stanna - och den här gången insikten om att jag har alldeles för lång bromssträcka. Behöver d e t h ä r. Tjo.
[18 februari]
Fotarbete
Jag är publicerad i bokform för första gången. Resereportage från fackförbundspressen (LO-TCO Biståndsnämnd).
Söt, något partisk recension i Kommunalarbetaren, 2008-02-11:
Här finns läsa nakna sanningar om världen. Journalister från tidningar inom LO och TCO har rest runt i världen och berättat om villkoren för de vanliga människorna på arbetsplatser. [...] Boken är överlägsen som dokument. Beställ FOTARBETE på www.lotcobistand.org.
Betyg: 5/5
Hej bebis!
Jag träffar C och hennes Agnes en långlunch, en annan vän är gravid. En arbetskamrat är med barn igen. Just nu är det mina närmsta och jämnåriga som befolkar världen.
Bortskämd
(Och hos Anton och Kimia bjuds jag och Erik en kväll på det finaste fina, en äkta dudamel.)
Knölig trycksaksproduktion. Men älskar mitt jobb och mina arbetsuppgifter. Att få gå upp i något utan att världen rasar om det blir fel, att få vara kreativ på arbetstid, att jobba med intressanta människor i en projektform som gör att ingenting någonsin stagnerar. Att få med en massa olika bitar, ha åsikter som tas på allvar, att se att saker och ting - trots knölighet på vägen - faktiskt blir bra och skitsnyggt i slutändan. Sedan finns det delar som gör mig arg, som när personer som plockas in externt för att de är experter inte kan just det som det är tänkt att det ska göra. När koordinationsroller blir till produktionsroller, när teknik strular, när ens egen medelmåttighet framstår som glimrande för att andra inte har förstått vad det är vi vill ha. Men jag älskar faktiskt mitt jobb och det är en stressande tanke att jag inte är anställd där efter maj. Jag vill fokusera med det som är nu, men så glider tanken för snabbt fram och så blir det istället till en onödig klump av "tänk om jag inte alltid kommer att ha det som jag har det nu". Bortskämd idioti.
Det är människor från morgon till kväll.
Om man skulle göra upp en plan. Det är ett av alla sätt att göra det på. Jag vill få till livet lagom där jag mixar intensitet och lugn, balanserar mig själv, stannar hemma mer utan att sluta hitta på roliga saker men det är så förbannat svårt. Jag vill och jag vill och jag vill.
"Inte nog med det att olikheten är den enda likheten mellan människor, olikheten inom en människa är vad den människan är.
Så otroligt många möjligheter. Och lika många möjligheter att det blir fel."
- Bodil Malmsten
Allra mest påtagligt att jag längtar efter tid och lite marginaler. Denna ständiga strävan efter att lära mig att leva lite långsammare. Denna rastlöshet när saker och ting faktiskt bromsar. Ligger back på flera plan, jag ligger alltid back. Samtidigt är det en sådan uppenbar paradox, denna jakt efter lugnet.
[vecka 7, februari]
Filmfestival
I filmsalongen med stjärnorna i taket på Capitol är det många som sover när eftertexterna går någon gång efter midnatt. Första gången Lou Reed framförde Berlin var förra hösten - fem kvällar i Brooklyn filmades av Julian Schnabel som också står för dovgrön scenografi, enligt programmet. Det är bland det vackraste jag har sett. Albumet köpte jag som piratkopia i Vietnam och fick en relation till varenda låt. Mannen har den röst jag näst efter Louis Armstrongs alltid velat ha. Och ihop med Antony (and the Johnsons) låter det så att det gör ont.
Det är filmfestival; kollegor springer från på lunchen för att se en koreansk film om kvinnliga microbiologer, jag och E ser film om Joy Division där jag fokuserar alldeles för mycket på vilka typsnitt de valt, Krille och Madde kommer upp på helgen. Jag är alldeles matt och försöker förklara för Erik att med tanke på redigering hela natten måndag, Linnea tisdag, två filmer och tre timmar på Krakow onsdag, Justicekonsert torsdag, konserthuset och Lokal fredag, film lördag och kajakkurs söndag kan det vara så att jag behöver bara vara hemma på måndagen och strunta i den inbokade festivalen. Men det är en estländsk film om mobbing, invänder Erik.
Och självklart tar jag mig ändå till Draken och en estländsk film om mobbing som är ännu jävligare än den lät. Den började i grått, blev äckellila och slutade nattsvart. Inget hopp om mänskligheten den här gången heller helt enkelt. Jag stängde av så gott man nu kan i en biosalong och försökte fokusera på insidan av mina händer och våra kolasnören. Vad är det som säger att det är normalt att tåla våld?
[4 februari]
***
Trevor & jag
Sitter och äter mangoklyftor med Trevor. Han ammar fortfarande och är ovan vid nya smaker. Mangobiten halkar ur händerna på honom, han grinar till varje gång han får in den i munnen men verkar ändå förtjust.
Han har ännu inte lärt sig tillräckligt mycket om världen för att vit hud ska upplevas som otäck och skrämmande; somliga barn gråter när de ser mig. Trevor är åtta och en halv månad och kommer glatt upp i min famn. Sedan stannar han där och vill inte gå tillbaka till fastrarna, jag blir snabbt mama mzungo. Han ler stort, tittar stort, drar i håret och håller sig nära. Han föddes den 27 april, ungefär en månad efter att jag åkte härifrån. Han har blivit stor & Rachel har krympt.
De bor ihop med Henrys storfamilj i en by precis öster om Kampala. Efter att vi kom fram igår började det att ösregna. Jag gillar att sitta på cementgolvet utanför huset under tak medan det stänker in. Trevor håller sig fortfarande till mig, han ler oftare & har roligare och nöjdare minspel än någon annan jag träffat. Det finns en personkemi som förvånar alla runt omkring. Kojo dissade mig mer eller mindre och jag fick kämpa mig till en acceptans, Trevor stormtrivs. Det är andra dagen och medan jag sitter med honom ägnar kvinnorna timmar åt att laga mat. Jag sov i deras säng i natt; efter en halvtimmes övertalning sov även han och Rachel med mig under myggnätet. Henry flyttade tillfälligt över till huset mittemot där systrarna bor.
På kvällen satt jag och Moses i mörkret - efter att strömmen gick - och diskuterade politik. Han har fått uppdrag som kolumnist i en av söndagstidningarna och vill kombinera journalistiken med vidare studier i mänskliga rättigheter. Vi har mycket gemensamt och han är både smart och öppen, men fastnar i vad jag tycker är ologiska resonemang som att det faktum att auberginierna äter sköldpaddor skulle göra dem till ett farligt folkslag. Han hör mina invändningar - det fina med att diskutera med Moses är att vi faktiskt når fram till varandra.
Det slår mig att han är den enda man som jag lyckas få en riktig relation till i det här landet, alla jag känner närmre är kvinnor. I Sydamerika är det precis tvärtom. Det innebär också att en stor del av min tid ägnas åt att titta på eller hjälpa människor som lagar mat. Kvinnorna jag känner är många gånger helt och hållet utan män eller så finns männen där någonstans i periferin. En halv dag sitter jag hos Rachel, med Henrys systrar, mamma och farmor medan de lagar mat (tanken på att jag skulle kunna skala en matokebanan är för dem omöjlig) och umgås med en liten kille som kommer att fostras extremt könsstereotypt trots sina rosablommiga pyjamasbyxor.
[16 januari]
"det vore väl för djävligt i och för sig om människors fattigdom reducerades till en klyscha"
Jag sitter på huskanten med en kopp kaffe och radion bredvid med sina hundra kanaler som spelar östafrikansk populärmusik. Eller ute på verandan och äter söta bananer och kokta groundnuts som Lydia lämnat. Mabel är mittemot ibland, andra gånger pular hon med saker inomhus. Sara kommer förbi och visar att Kojo har lärt sig gå långt utan stöd. Om jag ska berätta om Uganda är det de bilderna jag vill ge. Saker och ting är inte spektakulära eller udda, de är bara vardag fast någon annanstans. Jag tycker att det är svårt när folk ber mig att berätta om Afrika för jag vet inget om Afrika.
Mina sållningsmekanismer gör att vissa saker fastnar och sätter avtryck & det är lätt att bara bekräfta föreställningen om hur det är här. Matlagning utomhus över en bytta med kol, den brokiga lördagsmarknaden i byn, tendensen att bära allting på huvudet, fattigdomen. Fascinationen över det som skiljer byts efterhand till den över hur likt allting är och i mänskliga relationer kommer man ju bortanför den typen av bilder - som dock fortsätter att vara sanna. Det handlar för min del väldigt mycket om en strävan efter att inte ta med mig klyschorna hem.
Samtidigt har jag ju de där tusen historierna att berätta; de finns där hela tiden runt omkring mig. Och det vore väl för djävligt i och för sig om människors fattigdom reducerades till en klyscha. Faith är 38 år och har sju barn mellan tre och 20. Mannen dog för två år sedan och hon kan inte försörja dem alla så de skickas i omgångar till sin moster som bor på landet där det finns tillgång till mat. I vardagsrummet hänger en prydnadsskylt med texten Suffering is not the end of life. Barnen som bor hemma får hjälpa till, de paketerar groundnuts i småpåsar som de säljer till affärerna som i sin tur säljer dem med vinst för två kronor styck. Deras hem är ett av de ställen jag gillar att vara mest.
Fattigdomen påverkar och är något jag hela tiden måste förhålla mig till. Oftast på ett odramatiskt sätt, man vänjer sig förvånansvärt snabbt vid att människor är utan el, rinnande vatten och inkomst. Mest påtaglig är egentligen den relativa fattigdomen. När jag går med Rachel på marknaden är hon madame. Henry har kostym och bra jobb i centrala Kampala, Moses har sin universitetsexamen. Fortfarande är det så att vi hemma hos dem borstar tänderna i regnvatten, toaletten är ett hål i marken, något alternativ till matlagning över kol finns inte. Allting är flytande; hur mäter man fattigdom?
"Detta är alltså inte en bok om Afrika, utan om ett antal människor som lever där, om mötena med dem, tiden vi tillbringat tillsammans. [...] Det är bara med största förenkling, för bekvämlighets skull, som vi säger: Afrika. För bortsett från det geografiska namnet finns i själva verket inget Afrika."
- Ryszard Kapuscinski